Yves Balmer

YVES BALMER

Yves Balmer, vuonna 1978 syntynyt ranskalais-sveitsiläinen säveltäjä ja luennoitsija,  yhdistää saumattomasti musiikillisen luomisen ja musiikkitieteellisen tutkimuksen. Hän on opiskellut pianon, urkujen ja saksofonin soittoa sekä musiikkianalyysia, sävellystä, orkestraatiota ja musiikin historiaa. Hänelle on myönnetty Pariisin konservatorion (CNSMDP) kuusi palkintoa, ja hänellä on tohtorin tutkinto, jonka aiheena on Olivier Messiaenin luovat prosessit. Balmer on toiminut École Normale Supérieure de Lyonin musiikkitieteen laitoksen johtajana, ja hän on kirjoittanut kuusi kirjaa. Tuloksellisen akateemisen uran jälkeen hän on keskittynyt aktiivisesti sävellystyöhön, vuodesta 2019 lähtien täysipainotteisesti luovaan työhön.

Säveltäjänä Balmer palkittiin kansainvälisessä Kaija Saariaho -sävellyskilpailussa  vuonna 2023 Helsingin Musiikkitalon uruille sävelletystä Winds Choreography -teoksesta (kantaesitys Musica Novassa vuonna 2025). Hänen debyyttilevynsä Poétiques de l'instant: Debussy / Balmer on kerännyt kansainvälistä suosiota ja saanut muun muassa Diapason d'Or -palkinnon, Opera Magazinen Diamant-palkinnon, viisi tähteä Classicalta ja neljä tähteä The Guardianilta. Hänen transkriptiotaan Debussyn Proses Lyriques -teoksesta ja hänen sävellystään Fragments soulevés par le vent Jodie Devosin ja Voce Quartetin esittämänä on kuultu Euroopassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

Balmerin taide ammentaa inspiraatiota nykytaiteesta, ja hänen teoksensa, kuten Dans la chaleur vacante sopraanolle ja pianolle tai Vortex lyömäsoittimille, kutovat syviä yhteyksiä Fabienne Verdierin maalauksiin ja André du Bouchet'n ja Philippe Jaccottet'n runouteen. Hänen kiinnostuksensa ääneen, sen haurauteen ja ohimeneviin tiloihin on saanut hänet tutkimaan mahdollisuutta resonanssin muokkaamiseen, usein yhdistäen sen kalligrafiseen musiikilliseen kieleen, kuten Piano Material -sarjassa tai instrumentaalisooloissa saksofonille (Saxophone Sonata), fagotille (Dark Energy) ja sellolle (Faire surgir la lumière).

Balmer toimii tällä hetkellä musiikkianalyysin professorina CNSMDP:ssä, ja hän on myös Olivier Messiaenin julkaisemattomien teosten kokonaispainoksen päätoimittaja (Durand-Universal) ja Ranskan musiikkitieteellisen seuran puheenjohtaja heinäkuusta 2024 lähtien.