Tuomaristo

KALEVI AHO

Keskeisiin suomalaisiin nykysäveltäjiin kuuluva Kalevi Aho (s. 1949) syntyi Forssassa maaliskuun 9. päivänä 1949. Hän alkoi opiskella viulunsoittoa kotikaupungissaan kymmenen vuoden ikäisenä, ja hänen ensimmäiset sävellyksensä ovat peräisin jo tuolta ajalta. Syksystä 1968 hän opiskeli viulunsoittoa ja sävellystä Sibelius-Akatemiassa; hänen sävellysopettajanaan oli Einojuhani Rautavaara.
Suoritettuaan sävellysdiplomin keväällä 1971 Aho jatkoi opintojaan Berliinissä (1971-72) Boris Blacherin johdolla (Staatliche Hochschule für Musik and darstellende Kunst). Vuodesta 1974 vuoteen 1988 hän toimi Helsingin yliopistossa musiikkitieteen lehtorina, ja vuosina 1988-1993 hän työskenteli Sibelius-Akatemian sävellyksen professorina. Syksystä 1993 Aho on työskennellyt vapaana säveltäjänä.
Ahon tuotannon keskeinen osa koostuu laajamuotoisista orkesteri-, kamarimusiikki- ja vokaaliteoksista. Tällä hetkellä hänen tuotantoonsa kuuluu viisi oopperaa (1978-2013), seitsemäntoista sinfoniaa (1969-2017), kaksikymmentäkahdeksan konserttoa (1981-2016), kolme kamarisinfoniaa jousiorkesterille, muuta orkesteri- ja vokaalimusiikkia, suuri määrä kamarimusiikkia eri kokoonpanoille sekä lukuisia soolosoitinteoksia. 
Hän on tehnyt myös lukuisia orkestrointeja ja sovituksia muiden säveltäjien teoksista. Tärkein näistä on Uuno Klamin keskeneräisen baletin Pyörteitä täydentäminen. Vuodesta 1992 Aho on toiminut Sinfonia Lahden nimikkosäveltäjänä, ja syksyllä 2011 hänet nimitettiin orkesterin kunniasäveltäjäksi.
Sävellystyön ohella Aho on tullut tunnetuksi taitavana ja yhteiskunnallisesti valveutuneena kirjoittajana, ja hän on kirjoituksillaan ja puheillaan useasti ottanut kantaa myös Suomen kulttuuripolitiikkaan. Hänellä on ollut useita tärkeitä organisatorisia tehtäviä Suomen kulttuurielämässä. 

Magnus Lindberg

Magnus Lindberg (s. 1958) on oman sukupolvensa johtavia säveltäjiä ja musiikkivaikuttajia Suomessa. Hän opiskeli sävellystä Einojuhani Rautavaaran ja Paavo Heinisen johdolla Sibelius-Akatemiassa. Heininen rohkaisi oppilaitaan hakemaan vaikutteita vallitsevan suomalaisen musiikkiestetiikan ulkopuolelta ja tutkimaan eurooppalaista avantgardea. Lindberg oli mukana perustamassa 1980-luvun taitteessa Korvat auki! -ryhmää, jonka pyrkimyksenä oli tuoda esiin valtavirtaa edustavaa modernismia.
Lindbergin läpimurto säveltäjänä tapahtui kahden laajan teoksen, Action-Situation-Signification (1982) ja Kraft(1983–85) myötä, jotka linkittyivät tiiviisti kokeellisen Toimii-yhtyeen perustamiseen. Kokeellisuus, monimuotoisuus ja primitivismi olivat keskeisiä piirteitä hänen tuon ajan tuotannossaan. 1980-luvun lopulla Lindbergin musiikki ammensi modernista klassismista.
Lindberg on noussut orkesterisäveltäjien eturintamaan mm. teostensa Feria (1997), Fresco (1997), Cantigas (1999) ja Sculpture (2005) sekä sello- (1999 ja 2013), klarinetti- (2002) ja viulukonserttojen (2006 ja 2015) myötä.  Viimeisimpien vuosien teoksiin lukeutuvat Berliinin filharmonikkojen tilaustyö Seht die Sonne (2007), ensimmäinen kuoro-orkesteriteos GRAFFITI, joka kantaesitettiin Helsingissä toukokuussa 2009 ja Era (2012), jonka Lindberg sävelsi juhlistamaan Amsterdamin Concertgebouw-orkesterin 125-vuotisjuhlaa.
Lindberg toimi New York Philharmonic -orkesterin nimikkosäveltäjänä vuosina 2009-2012, jolloin syntyivät uudet teokset EXPOAl Largo orkesterille ja Souvenir sekä vuonna 2012 kantaesitetty pianokonsertto nro 2. Hänet nimitettiin Lontoon filharmonisen orkesterin nimikkosäveltäjäksi kolmeksi vuodeksi kaudesta 2014–15 lähtien. Radion sinfoniaorkesteri tilasi häneltä uuden orkesteriteoksen TEMPUS FUGIT Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2017. Vuonna 2003 Lindbergille myönnettiin arvostettu Wihurin Sibeliuspalkinto.

Erkki-Sven Tüür

Erkki-Sven Tüür (s. 1959) opiskeli lyömäsoitinten ja huilunsoittoa Tallinnan Georg Ots -musiikkikorkeakoulussa (1976–1980) ja sävellystä Tallinnan konservatoriossa professori Jaan Räätsin johdolla (1980–1984). Hän kävi myös professori Lepo Sumeran yksityisillä sävellystunneilla Tallinnassa ja opiskeli elektronista musiikkia Karlsruhessa. Ammattisäveltäjäksi hän siirtyi vuoden 1980-luvun jälkipuoliskolla. 
Erkki-Sven Tüürin musiikin keskeisin piirre on voimakkaan energinen, uudistuva ja muuttuva ulottuvuus. Hänen musiikissaan intuitiivinen ja rationaalinen lähestymistapa yhdistyvät orgaaniseksi kokonaisuudeksi. Tüürin sävellystuotannon pääpaino on soitinmusiikissa. Hän on säveltänyt yhdeksän sinfoniaa, teoksia sinfonia- ja jousiorkesterille, kymmenen konserttoa ja laajan määrän kamari- ja oopperamusiikkia.
Säveltäjänä Tüür haluaa herättää olemassaoloa koskevia kysymyksiä: ”Mikä on meidän tehtävämme? Tämä on kysymys, jota ajattelijat ja filosofit eri puolilla maailmaa kysyvät. Yksi tavoitteistani on tavoittaa kuulijan luova energia. Abstraktina taiteenmuotona musiikki pystyy tarjoamaan erilaisia näkemyksiä jokaiselle meistä, jokaiselle yksilölle, sillä me kaikki olemme ainutlaatuisia.”
Vuonna 2014 Tüür palkittiin Viron valtion kulttuuripalkinnolla Peregrinus Ecstaticus -klarinettikonsertostaan ja De Profundis -orkesteriteoksestaan. Peregrinus Ecstaticus -teos palkittiin myös Monacon Prinssi Pierren palkinnolla vuonna 2015 kategoriassa ”The Young Musicians Favorite Choice”. Samana vuonna Tüürille myönnettiin myös Christoph und Stephan Kaske Stiftung -palkinto Münchenissä. 

 

Olari Elts

Olari Elts (s. 1971) on saavuttanut huomiota kansainvälisellä musiikkikentällä kekseliään ja omaperäisen ohjelmistosuunnittelun ansiosta. Eltsin johtamien orkestereiden joukkoon lukeutuvat mm. Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, Rotterdamin filharmoninen orkesteri, Wienin sinfonikot, Birminghamin sinfoniaorkesteri, Tanskan kansallinen sinfoniaorkesteri, Alankomaiden radion filharmoninen orkesteri, Ranskan kansallisorkesteri, Lyonin kansallisorkesteri, Orquesta Sinfonica do Porto Casa da Musica, Seattlen sinfoniaorkesteri, Ottawan kansallisen taidekeskuksen orkesteri, Yomiuri Nipponin sinfoniaorkesteri, Malesian filharmoninen orkesteri ja Melbournen sinfoniaorkesteri. Hän tekee yhteistyötä lukuisten kansainvälistä mainetta niittäneiden solistien kanssa, näihin lukeutuvat Jean-Efflam Bavouzet, Gautier ja Renaud Capuçon, Brett Dean, Isabelle Faust, Alban Gerhardt, Martin Grubinger, Martin Helmchen, Stephen Hough, Felix Kleiser, Kari Kriikku, Sally Matthews, Karita Mattila, Maxim Rysanov, Baiba Skride, Lara St. John, Simon Trpčeski ja Antoine Tamastit. Kaudella 2017-18 Elts palaa johtamaan Radion sinfoniaorkesteria, Skotlannin kamariorkesteria, 
Dublinin RTE-orkesteria, Ulster Orchestraa, Varsovan filharmonikkoja, Slovenian filharmonista orkesteria Llubljanassa ja Robert-Schumann Philharmonie Chemnitzia sekä vierailee ensimmäistä kertaa Soulin filharmonisessa orkesterissa. Elts on mukana myös tallinnalaisen teatteri NO99:n genrerajat ylittävässä, Berliinin konserttitalossa esitettävässä teatterikonserttiproduktiossa, joka yhdistää Mendelssohnin musiikin Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma. Leonard Bernsteinin 100-vuotisjuhlan kunniaksi Elts johtaa Luxemburgin filharmonista orkesteria ja Porto Casa da Musica -sinfoniaorkesteria Alaston satama -elokuvan näytöksissä.
Virolaissäveltäjä Heino Ellerin sävellysten levytysprojekti jatkuu Viron kansallisen sinfoniaorkesterin ja viulusolisti Baiba Skriden kanssa sisältäen mm. Ellerin viulukonserton. Eltsin, Tapiola Sinfoniettan ja Ondine-levymerkin yhteistyö jatkuu Erkki-Sven Tüürin tuotannon parissa, levytysvuorossa ovat alttoviulukonsertto, sinfonia nro 5 sähkökitaralle, orkesterille ja big bandille sekä harmonikkakonsertto Prophecy. Eltsin ja Helsingin kaupunginorkesterin Brahmsin sovitusten levytys vuodelta 2016 on saanut loistavat arviot. 
Oopperan puolella Elts on johtanut mm. Jevgeni Oneginin Arctic Operan kiertueella Norjassa vuonna 2015, Brittenin Albert Herringin ja Puccinin Il Tritticon Viron kansallisoopperassa ja Mozartin Don Giovannin ja Idomeneon sekä Latvian että Viron kansallisen sinfoniaorkesterin kanssa. Berliozin Faustin tuomion hän johti Rennes-oopperatalossa. 
Elts on Kymi Sinfoniettan taiteellinen neuvonantaja ja Viron kansallisen sinfoniaorkesterin päävierailija. Vuosina 2011–2014 Elts oli Helsingin kaupunginorkesterin ja vuosina 2006-2012 Orchestre de Bretagnen päävierailija. Elts oli Skotlannin kamariorkesterin päävierailija vuosina 2007-2010 ja Latvian kansallisen sinfoniaorkesterin ylikapellimestari vuosina 2001-2006. Elts on uuden musiikin yhtyeen, NYYD Ensemblen perustaja.